موقع الحمام المصري
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

موقع الحمام المصري

موقع مختص بكل شيء عن الحمام وبيع وشراء ايضا

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

ممكن افادة علي نش الزغليل وحد يكون عارف طريقة جامدة

كاتب الموضوعرسالة
محمد يوسف
مديرالمنتدي
مديرالمنتدي
محمد يوسف

ممكن افادة علي نش الزغليل وحد يكون عارف طريقة جامدة Empty
مُساهمةموضوع: ممكن افادة علي نش الزغليل وحد يكون عارف طريقة جامدة   ممكن افادة علي نش الزغليل وحد يكون عارف طريقة جامدة Icon_minitimeالأربعاء يناير 08, 2014 2:01 pm

احسن طريقة لنش الزغليل انك تديهم معاد بدرى الصبح بحيث محدش ينش عليهم وبعدين لما تحس انهم جمدوا ولمو بعض واخدوا سكة نشهم فى اى وقت

يوجد طرق كثيره جدا للنش الزغليل وانا حذكر واحده منهم احضر زغليل من عمر واحد وضعهم مع بعضهم فى باب واحد حتى يقوموا بحفظ عضهم البعض ..وبعدتلات يم قم بفتحهم لى اارضيه الداير وانت غالق شبكه الوسط واتحهم فى حدود الساعه الثامنه وقم بتحبيسهم فى الببانعلى الساعه الخامسه ظهرا .......وكرر هذه العمليه لمد ثلاث ايم وفى اليوم اللرابع قم بفتح شبكه الوسط واتركهم يتحركوا كما يشاءوا وما تكرش زغول فيهم سيبهم براحتهم كان الغواى الكبيره وانا صغير يقولولى طول ما الزغلولواقف على العرق وانا سيبو عضموا بينشف وكانوا بيقولولى الزغلول الى يقوم يدور لوحده من غير ما تكون انت الى كرشه عمره ما يركن ولا يتمسك فاانت كل يوم تطلع الصبح الساعه تاميه تروح فتحهم واعد بعيد تفرج عليهم حتلقيهم مره بيتنططوا ومره بيقوموا يخدوا دوره وينزلو ومره بيخدوا دورتين لحد ما انت تحس خلاص انهم جامدين خلاص وكلهم بيقوموا يدوروا لوحديهم من غير ما تكرشهم تروح انت باه معلقلهم العلم شويه تديهم صفاره بتاع كده ياعنى لحد ما يخدوا سكك ياعنى تمشيهم واحدهواحده وخلى بالك الكلام ده عن تجربه الحمد للله ياعنى ما تقلق مش حجرب فيك.... بس اهم حاجه انت بس تثبت المواعيد معاهم ياعنى تفتحهم تمنيه وتقفلهم خامسه يباه تامنيه بالظبط يفتحوا 5 بالظبط يكوانوا فى الببان بيكلوا وبالنسبه لللاكل الاكل فى الببان الساعه خامسه بالظبط ياعنى على كده بيكونوا مفتوحين على جوع عشان ما فيش حاجه ولا تتنطر ولا تركن ولا تتمسك ويارب اكون وصلت الكلام الى انا عايز اقوله

مشكورالي كل الاعضاء علي المشاركة بس انا جارابت كل الطرق ان بسيب الزغليل علي الضهرة حتي يفك 3ريشات اباد انش فيهم واضع كيس اسود حتي لم يبا امامة 4 رشات وبعد كدة اضع الشوارة وخلي بك من الحمام لم يشجور او يزوف ويارب يبارك في حمام الجميع

الدماغ مش واحدة يعنى طريقة النش ليست ثابتة لكل الانواع ولكل الغواى لكن اسلم طريقة انك تبدأنش الزغاليل بدرى قبل الناس كلها عشان متتمسكش وانا شخصيا بحب انش الزغاليل قبل متفك اى ريش عشان تكون انصح واجمدواظن ان الزغلول اللى يفك ريش قبل ما يطير زغلول خايب مينفعش اولة

فعلا كلام حضرتك اخ فايز مظبوط في انة الفرد زغلول اللي بيطير و هو مفكش و لا ريشة بكون فرد جامد
لكن معلش اسمح لي اعارض حضرتك في جزئية بسيطة وهي انة ممكن الواحد يفقد زغاليل عشان عضلات الصدر ما بتكنش في كامل لياقتها
يعني من الاخر الغاوي بيكون هوا وي حظة و هو بيدشر زغاليل قبل ما تفك الصمايم
و شكرا

مرحبا شباب بالنسبة الي انا بنكش الحمام اول ما يبدئ يفك البواقي (الصمايم) يعني على تسعة حتى اربعه او ثلاثة صمايم ثم بعد ذلك بنقص اخر ثلاثة (السيوف) لان الطير بهذه العمر ببان التعب عليه وكثير من الناس فقدت طيورها بهذا العمر

انا قصدى التدريب يكون تدريجى يعنى نبدا نهز الزغاليل من على الضهر بعصا صغيرةحتى يقومو بعمل دورة او دورتين حول الغية وهذا لبضعة ايام ثم نبدا بالضغط عليهم ليطيرو لمدة خمس دقاءق ونزيد المدة تدريجيا كل يوم حتى تقوى عضلات الصدر وهذا كلة فى عدم وجود حمام بالجو وعندما نتأكد ان الحمام عرف بعضة وحفظ الدورة حول الغية نقوم باخراجة مع الحمام الكبير اخر ربع ساعة من النش حتى يقوم بحفظ الحمام الكبير وبعد لك تتوكل على الله وتنش الحمام مع الهواة الاخرين عشان يتجردو ويجمدة صح كل هذة الفترة يجب الا تتعدى شهر واحد ويكون الفرد فك ريشتين او ثلاثة فقط وشوف الحمام دة لما يكبر هيعمل اية

بسم الله الرحمن الرحيم
احب الاول ارحب بيكو وانا عايز اقول رايي في موضوع النش
1.اختيار الزغاليل ............... من اللازم ان تكون الزغاليل مناسبة مع مكان النش (يعنى ايه) يعني لو عندى غيه عاليه استخدم زغاليل طويلة ولو عندى داير علي مكان منخفض نسبيا اقوم باختيار زغاليل قصيرة ..................ومن الاشياء المهمة ايضا صحة الزغاليل اى تكون زغاليل شبعانة وقويه................ومن المهم ان يكون كل الزغاليل عمر واحد......................الا يكون فى الزغاليل اى اصابة في الريش او الجسم ...................ويفضل اختيار زغاليل ذكور للنش.
2. نفوم بوضع الزغاليل فى لوفت كبير ويكون اعلي باب (ليه) لان طبعا الزغاليل فى البداية لو حتى اتجرات ونزلت الى الارضية هتحتاج انك تطلعها الى اللوفت تانى .........................يتم قفل الزغاليل مع بعض لمدة اسبوع مع تقديم الاكل دائما دون انقطاع........وبعد الاسبوع يقوم الغاوى بفتح اللوفت على الزغاليل ليلا ولا يبقي امام الحمام اكل (ليه ليلا) عشان الزغاليل تلاحظ فتح الباب اول طلوع النهار وتبدا تطلع من اللوفت.................يقوم الغاوي بقفل الحمام المغرب ووضع الاكل امامه وتكرار هذه العملية حتي نري الحمام بدا يدور ويمسك فى بعضة وياخد سكة النش.
3.عند وصول الحمام الي هذه المرحلة نقوم بوضع الشوارة (العلم) لفترة حتى يشعر الغاوي ان الحمام بدا يتعب من الطيران يبدا يحططه وتكرار هذا يوميا مع زياده الوقت احب الاول ارحب بيكو وانا عايز اقول رايي في موضوع النش

على فكره لو استنيت على الزغلول لحد ما يحفظك ويحفظ مكانه ومخدتوتوش ولا خوفته هيبقى زى الفل
واتعود تحط الاكل فى معاد ثابت وخليك دقيق فى الميعاد ده علشان يتعلموا الانضباط
ولما يشدوا شويه حط معاهم دكر اوله بس يكون هادى ومزاجه حلو
http://egyptianswift.pigeons.com

ممكن افادة علي نش الزغليل وحد يكون عارف طريقة جامدة
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» الي مش عارف يرفع صوره
» ممكن تعمل بنفسك كالسيوم وأحسن من المستورد كمان
» ممكن تعمل بنفسك كالسيوم وأحسن من المستورد كمان
» طريقة القضاء على سوسة طريقة القضاء على سوسة الكلفة
» طريقة نش لزغليل